כניסה לגנים שם משתמש: סיסמה:
  •  
מסלול לימודים
פרסום אפקטיבי
פתח/י אתר לגן
פתחי אתר מקצועי לגן
מה חדש
סקר
  לאור המצב הבטחוני- גננות בדרום, כיצד אתן מתמודדות?




forum.jpg
פעילויות לשבועות/ התנועה ליהדות מתקדמת

רעיונות לפעילות עם ילדים לחג השבועות

חג מתן תורה

עשרת הדברות של המשפחה

נגזור מקרטון צבעוני את צורתם של לוחות הברית (אפשר לשרטט סביב תמונה ולגזור).
בעזרת מחורר משרדי ניצור חור בחלק העליון של הלוחות שיצרנו. כעת נחשוב מהם החוקים החשובים ביותר בבית שלנו?
מדוע הם כל כך חשובים? נכתוב על הלוחות את דברות המשפחה שלנו. נקשט את הלוחות בנצנצים או מדבקות.
ניקח חוט (צמר, סרט מתנה דק וכדומה). ונשחיל אותו בחור שעשינו, כדי שניתן יהיה לתלות את הלוחות.
אפשר להשחיל על החוט חרוזים לקישוט. אפשרות נוספת היא להדביק מגנט (מאלו שלא צריך על המקרר) לצד האחורי של הדברות ולהדביק אותן על המקרר.

סיפור: "בנינו ערבים לנו" (

על-פי שיר השירים רבה א )

 

בשעה שעמדו לפני הר סיני לקבל את התורה, אמר להם הקדוש ברוך הוא:

אתן לכם את התורה, אך הביאו לי ערֵבים טובים שישמרוה ואוכל לתת אותה לכם.

אמרו לו ריבונו של עולם, אבותינו (דור הסבים והסבתות) ערבים לנו.

אמר להם הקדוש ברוך הוא: גם אלה צריכים ערבים, הביאו לי ערבים טובים ואתנה לכם.

אמרו: הרי בנינו ערבים לנו.

אמר הקדוש ברוך הוא: אלו ודאי ערבים טובים, על ידיהם אתנה לכם.

פעילות בעקבות המדרש:

נספר את את מדרש חז"ל על כך שהתורה ניתנה לעם ישראל רק בתנאי שהילדים ישמרו עליה.
נדמיין כיצד עם ישראל חשב מי ידאג לתורה? מי ישמור עליה? בהתחלה החליטו כי הזקנים ישמרו עליה אך ה' לא קיבל את דעתם.
לאחר מכן החליטו כי הילדים ישמרו עליה הכי טוב מכולם, מדוע החליטו זאת? לאחר קריאת המדרש אפשר להפוך אותו להצגה.
אפשר לבקש מהילדים להכין מופע בו הם ממחיזים את הסיפור (דרך אגב ילדים ייענו בשמחה לאתגר זה גם לגבי סיפורים אחרים).
הכינו מראש אביזרים שיוכלו לשמש אותם בהמחזה ותנו להם זמן לחזרות.
אפשר לתת לשחקנים הצעירים להציג את המחזה גם בארוחה המשפחתית של שבועות.

כל אחד קיבל את התורה לפי דרכו

( מעובד עפ"י שמות רבה, ה )

 

בשעה שאמר ה' את עשרת הדברות לבני ישראל במעמד הר סיני שמעו הכול את קול ה', אך כל אחד שמע את הקול באופן שונה:

הילדים שמעו קול עדין כדי שלא יבהלו.

המבוגרים שמעו קול גבוה צלול וחזק.

הזקנים שמעו קול נעים ורך לאוזניים.

גם למן שירד מהשמים במדבר היו טעמים שונים:

לצעירים- טעם של לחם.

לזקנים – טעם של דבש.

לתינוקות- טעם של חלב.

הקדוש ברוך הוא התאים את המזון שנתן במדבר לכל אחד ואחד. הוא התאים אף את קולו לכל אחד לפי כוחו ולפי דרכו.

כך קיבלו בני ישראל את התורה יחד- אך כל אחד באופן המיוחד לו.

בעקבות הסיפור: נדמיין שאנחנו בהר סיני. איך נשמע לנו קול האלוהים? מה אומרים האנשים מסביב?
מה הטעם של המן בשבילנו? (אפשר לחשוב על המאכל האהוב עלינו).

פעילות יצירה ספר תורה ואביזריו (מעיל- שמכסה את מגילת התורה, עצי חיים שעליהם מגולגלת מגילת התורה והרימונים- קישוט לעצי החיים):
ניקח גוש חימר (עדיף חימר לבן) ונעשה ממנו "פיתה" עגולה.
כעת נחרוט במרכז ה"פיתה" פסוק מן התורה על פי בחירתנו (כמו למשל "ואהבת לרעך כמוך", ויקרא יט 18).
כעת נניח בכל אחד מהצדדים של הפיתה מקל קצר וצבעוני כך שמכל צד של הפיתה יציצו הקצוות של המקלות (המקלות נמכרים בכל חנות יצירה).
נקפל פנימה את צדדי הפיתה כמו מגילה כאשר המקלות נשארים בפנים עד ששני הצדדים של הפיתה נוגעים זה בזה.
נוצר לנו ספר תורה קטן (הפיתה היא המעיל של ספר התורה). כעת נקשט את המעיל באבני פסיפס או פייטים.
נשחיל על כל אחד מהמקלות (שהם עצי החיים) חרוז גדול וצבעוני (החרוזים הם הרימונים שנמצאים על עץ החיים).

תורה- שרשרת המסירה: כל דור קיבל את התורה מהדור הקודם, הוסיף עליה פירושים ואגדות והעביר אותה לדור הבא.
נכין ציור משפחתי באותה השיטה. ניקח ציור של ספר תורה על דף, או דף ריק לחלוטין.
המשתתף הראשון יצייר קישוט לדף ויעביר אותו למשתתף הבא עד שנוצרת יצירת מופת בשיתוף פעולה.

תורה- לוטו פסוקים: לקראת הארוחה המשפחתית של שבועות נבחר את פסוקי התורה שאנחנו הכי אוהבים
 ונכתוב אותם על פתקים שמקופלים לחצי כך שהם יכולים לעמוד. נכניס את הפתקים לכובע (בלי לקפל יותר).
לפני הארוחה כל אורח ישלוף פסוק אחד מהכובע.
כל אחד יספר איזה פסוק הוא קיבל ויכתוב את שמו על הדף (אפשר לתת לילדים לקשט את הפסוקים).
נעמיד לכל אחד את הפסוק שלו במקום המיועד לו בשולחן.

תורה- לוטו דמויות: נכתוב על פתקים את שמותיהן של כל הדמויות שאנחנו זוכרים מהתורה.
נכניס את כל הפתקים לכובע ובארוחה המשפחתית ניתן לכל אחד פתק אחד. בעזרת שאלות של כן ולא ננסה לנחש מיהי הדמות שכל אחד קיבל.

ביכורים

פעילות יצירה "הביכורים שלי": נחשוב ביחד- מהם הדברים החדשים שעשיתי השנה? אפשר גם לחשוב מהם הדברים שעשיתי לראשונה לבד?
מה יצרתי השנה? אילו דברים מרגשים התרחשו השנה? כל הדברים הללו הם הביכורים שלי. כעת, נכין סל ביכורים בשיטת שתי וערב:
חותכים רצועות של נייר ומניחים אותן בשתי וערב זו על זו. לאחר שיש לנו מספיק רצועות מחוברות נאסוף את הקצוות כך שהמרכז מתעגל בצורת סל.
נדביק את הקצוות לרצועה גדולה נוספת. הרצועה הנוספת תהיה עגולה ותהווה את שפתי סל הביכורים שלנו.
לאחר שנוצר הסל נדביק רצועה נוספת מצד לצד של הרצועה העגולה שתשמש כידית לסל. נמלא את הסל בנייר קרפ.
נכתוב את הביכורים שלנו (דברים חדשים, יצירות וכו) על דפים קטנים (אפשר בצורה של פירות) ונכניס לסל הביכורים.

פעילות יצירה- כתר לראש: נכין מראש עיגולים של קרפ בצבעים שונים. את העיגולים גוזרים על ידי סימון עיגול עם כוס על ערימה של קרפ וחיתוך לפי הסימן.
 נכין רצועה של בריסטול בגודל הראש. נכין פרחים לכתר על ידי הנחה של עיגולי הקרפ זה על זה וערבוב בין הצבעים.
לאחר שהנחנו כעשרה עיגולים נוכל לתפוס במרכזם ולהפוך אותם לפרח על ידי כיווץ מרכז הערמה.
מהדקים את הפרח אל הכתר ויוצרים מספר פרחים נוספים באותה השיטה.
בנוסף, אפשר לקשט את הכתר גם בהידוק רצועות קרפ במקומות שונים כך שישתלשלו מטה. בסוף מחברים את הרצועה לכתר.

סיפור מומלץ: שבעה ידידים/ מירי צללזון- סיפור נהדר על שבעת המינים.

 

שבעת המינים: נקרא תיאור קצר של כל אחד משבעת המינים. כעת נחליט מי מבני המשפחה דומה לאיזה משבעת המינים ומדוע?
 (לדוגמא יובלי דומה לזית כי הוא קטן ויעל דומה לתאנה כי יש לה המון רעיונות כמו הגרעינים הקטנים).

 

מגילת רות ודאגה לזולת

סיפור המגילה: סיפור רות הוא בעצם סיפור סינדרלה היהודי (לפי יוכי ברנדס) כך שהוא בהחלט מתאים לנישה של "לפני השינה".
נקרא ביחד את מגילת רות (אפשר למצוא בקלות עיבוד לילדים).
תוך כדי הקריאה אפשר להדגיש את הנאמנות הגדולה של רות לנעמי ואת השכר שהיא מקבלת על נאמנותה.
בנוסף אפשר להבליט את היחס לנזקקים במגילה: כיצד מתקיימות מצוות הלקט הפאה והשכחה.
לאחר הקריאה אפשר לשאול את הילדים: מה אנחנו יכולים לעשות היום כדי לעזור לנזקקים? על מה אנחנו יכולים לוותר למען הזולת?
אפשר גם להמחיז את הסיפור ולהציג אותו בארוחה המשפחתית הקרובה.

"ואהבת לרעך כמוך" - יצירה: הפסוק הזה מבקש מהאדם לאהוב את האחר כפי שהוא אוהב את עצמו.
על מנת לעשות זאת, עלינו להסתכל על אחרים ולראות בהם את עצמנו וכך להתייחס אליהם.
נצייר את פנינו בעזרת טושים פרמננטיים על שקף (דף קשיח שרואים דרכו). נגזור סביב לציור ונדביק אותו על מקל ארטיק.
כעת נוכל להסתכל על אחרים ולראות את עצמנו.

קציר חיטים: בתקופה זו אפשר לצאת לדרך ולעצור בשדה חיטה. בזהירות רבה אפשר לזהות שדה ולעצור לידו.
נצא אל השדה ונרגיש את החיטה. אולי נוכל לראות כבר את חבילות החציר הגדולות מוכנות להעברה.
על האדמה נמצא עלומות שיבולים- זוהי השכחה שאסור לחקלאי לאסוף לאחר שנשארה בשדה (אפילו אם הוא שכח חבילה שלמה!).
נדמיין כיצד היו העניים הולכים אחרי הקוצרים ומלקטים את העלומות שנפלו.
נחפש את פאת השדה ונראה האם החקלאי קיים את המצווה לגבי חלק זה של השדה.על מנת לחוש כיצד הופכת החיטה לקמח,
אפשר לקחת הביתה כמה שיבולים, לפרק ולהוציא את גרגירי החיטה ולטחון אותם.

מצוות פאה- יצירה: בפעם הבאה שנכין דף צביעה, נשאיר חלק קטן בפאת הדף לא צבוע.
ממש כפי שהחקלאים עבדו בשדה אך לא קצרו את פאת השדה. בפעילות זו נבין שזהו אתגר גדול לא לקחת את כל הציור לעצמנו.
נוכל לדמיין שאפילו שהחקלאים עבדו מאוד קשה בשדה המשימה הקשה ביותר היתה לא לקצור את הפאה ולקחת את החיטה שבה.
 כעת נחלוק את הנאת הצביעה: את פאת הציור שלנו ניתן למישהו שאנחנו אוהבים והם ישלימו אותה להנאתם.

טנא חגיגי: נכין ביחד טנא חגיגי מלא בפירות, ירקות ומאכלים שהכנו. בעזרת הטנא נשמח אנשים רבים.
ראשית נשתמש בטנא לקישוט שולחן החג. לאחר החגיגה, נוכל לתרום אותו למרכז הקהילתי שלנו,
לבית אבות בשכונה או לבית חולים ובדרך גם לבקר את אנשי המקום.

הכנת לחם: אפשר לצפות בפלא הלחם מתרחש לנגד עינינו: קמח, שמרים ומים יהפכו ללחם טעים.

 

 

 

מתכון לחם שמרים למתחילים

מצרכים:

½ 3 כוסות קמח לבן רגיל
½ 1 כפיות מלח
2 כפיות שמרים יבשים
1 כף סוכר
¼ 1 כוס מים פושרים
2 כפות שמן זית

אופן הכנה:
1. מערבבים בקערה את הקמח עם המלח כך שיתפזר באופן אחיד ויוצרים גומה.

2. מוסיפים את הסוכר והשמרים ומערבבים עם הקמח.

3. מוסיפים לקמח בהדרגה את שמן הזית ואת המים תוך ומערבבים ליצירת בצק אחיד.

4. לשים קלות את הבצק על משטח מקומח קלות במשך כ-10 דקות, עד שהוא רך וגמיש.

5. מניחים את הבצק בתבנית משומנת ומקומחת באורך 25 ס"מ ומהדקים אותו כלפי התחתית.
מכסים את התבנית בניילון או במגבת ומשהים כשעה בטמפרטורת החדר, עד שהבצק יתפח ויעלה מעבר לדפנות התבנית.

6. זורים מעט קמח על גבי הכיכר ואופים בתנור שחומם מראש לחום גבוה 200°, כ-30-40 דקות, עד שפני הלחם משחימים.

7. מוציאים את התבנית מהתנור, מוציאים את הכיכר מהתבנית ומצננים על רשת.

מאכלי חלב- עוגת ביסקוויטים: נחליף את עוגת הגבינה המסורתית ונכין יחד עוגת ביסקוויטים קלה וטעימה.

מצרכים:

2 חבילות ביסקוויטים (פתי בר)

2 חבילות שמנת מתוקה (500 מ"ל)

2 חבילות אינסטנט פודינג בטעם וניל

2 כוסות חלב

4 מקופלת בטעם שוקולד

הכנה:

1. טובלים את הביסקוויטים בחלב ומסדרים אותם בתבנית מלבנית.

2. מקציפים יחד את השמנת, הפודינג והחלב עד לקבלת קרם אחיד.

3. מורחים על הביסקוויטים שבתבנית מחצית מכמות הקרם.

4. מסדרים על הקרם שכבה נוספת של ביסקוויטים טבולים בחלב.

5. מורחים עוד שכבה של קרם על הביסקוויטים.

6. מגרדים מעל שכבה של פירורי מקופלת בטעם שוקולד

חיפוש
חפש:  
שם:  
עיר:  
 
קבלו עדכונים מהארגון
שם:
דואר אלקטרוני:
מרכז הדרכה
       
שידור חי
                     
2601201023385542.jpg
דף הבית תקנון צור קשר כניסה לאתרי גננות מדריך לניהול אתר ניהול ספקים מפת האתר אינדקס גנים קישורים

© כל זכויות שמורות לארגון גני הילדים הפרטיים בישראל                             בניית אתר                                האתר מנוהל ומפוקח על ידי - נגב ניהול אתרים באינטרנט