כניסה לגנים שם משתמש: סיסמה:
  •  
מסלול לימודים
פרסום אפקטיבי
פתח/י אתר לגן
פתחי אתר מקצועי לגן
מה חדש
סקר
  איך אתם תורמים למאמץ לשמירת הבטיחות בדרכים?



hishtalmut.jpg
משחקי דימיון/ קרן יטיב
 

נועה, בת ה 3 מרבה לשחק במשחקי דמיון. הגננת מספרת שהיא נוהגת לבלות בפינה הסוציו דרמטית במשך זמן רב, מדברת אל הבובות, מלבישה אותן, מרדימה אותן ומתנהגת אליהן כאמא קטנה. מהתבוננות במשחקה של נועה ניכר כי הנאתה גדולה, היא מרוכזת לגמרי במעשיה ונראה שהיא שוכחת שזהו 'רק משחק'. היא תמיד תעדיף לשחק מאשר לעשות פעילות אחרת בגן והגננת קצת מודאגת. "האם עלי להוציא אותה משם ולכוונה ללמידה "אמיתית", או להניח לה לשחק במה שהיא אוהבת?" היא שואלת. גם הורים לעיתים דואגים מהעובדה, שילדם מעדיף רק לשחק, יוצר לעצמו עולם דמיוני משלו וחסר עניין לעסוק בפעילות אחרת.

דאגת הגננות ההורים מובנת משום שהם מודעים לדרישות החיים בחברה תחרותית כשלנו, שמעודדת הישגיות ויש להתמודד עם לחציה היום יומיים. הן הגננות והן ההורים שואפים לכך שהילדים יעברו בהצלחה את השלבים של מדדי ההצלחה המקובלים מהלידה עד בגרות. הערכת הילד במבחנים מתחילה עוד בבי"ח (סולם אפגר, מדידה באחוזונים ודוחות מעקב בטיפת חלב) ונמשכת בתוך הגנים עד גן חובה בו נבדקת מידת מוכנותו של הילד לקראת כיתה א' וממשיכה הלאה בצורת מבחנים ותעודות בבתי הספר.

על רקע הלחץ האמור ללמוד, להתקדם ולהצליח הכרחי ליידע את הגננות ואת ההורים לגבי תפקיד המשחק בחייו של הילד. למשחק בגיל הרך חשיבות רבה מאד ותרומה משמעותית להתפתחות תקינה. הוא לא רק הכרחי לילד  אלא שלא ניתן לדלג עליו כי הוא הדרך האפקטיבית ביותר ללמידה משמעותית ועמוקה. ילדים לומדים כל מה שצריך לדעת על עצמם ועל עולמם דרך המשחק. במאמר זה אתמקד בחשיבותם של משחקי הדמיון.

מהם משחקי דמיון ומהי חשיבותם?

משחקי דמיון מוגדרים כמשחקים פתוחים במהותם. לרוב אין בהם כללים והוראות מובנות שנקבעות מראש, או שיש מעט, והם כוללים שימוש בערכות אביזרי משחק או סתם שימוש בחפצים שבסביבת הילד.

כל משחקי הדמיון חשובים מפני שהם מזמנים פיתוח תהליכי חשיבה נהדרים כגון:

1. התנסות בהרגלי התנהגות באמצעות משחק תפקידים. מאחר והפינה הסוציו דרמטית היא פינה שמהווה חיקוי לחיים המציאותיים, הילד יכול להתנסות בה במגוון תפקידים: תינוק, ילד, הורה, גננת, בן המין השני ועוד

2.  פיתוח הצד הוורבאלי של הילד: הגדלת אוצר מילים וניסוח משפטים.

3. פיתוח התחומים הרגשיים והחברתיים מפני שבמשחקי דמיון ניתן דרור להנאה וליצירתיות שבכל ילד.

4. פיתוח הצד החושי-הסנסורי מפני שהפינה הסוציו דרמטית עשירה בגירויים צבעוניים וטקסטוריאליים. הילד לומד להכיר מרקמים וחומרים שונים (כגון: בד, פלסטיק, מתכת) ולהשוות ביניהם על פי צורה, מראה, תחושה וגודל.

5. תוך כדי משחק וסידור פינת הבובות הילדים רוכשים יכולת חשבונית גבוהה:  מיון עצמים על פי קטגוריות (כלי אוכל, ירקות, פירות, מכשירי חשמל וכ"ו), פתרון בעיות חשבוניות (לדוגמא: חלוקה שווה של הבובות בין המשתתפים), תפיסת מושגי כמות (הרבה-מעט, יותר- פחות), התאמה חד ערכית (להניח 4 בובות לישון ב4 עגלות) ןעוד.  

6. משחקי דמיון הם כלי מצוין לתרפיה רגשית שבה הילד יכול לבטא רגשות כמו פחד, חשש, שימחה וכניסה לעומק בנושא מסוים המעניין אותו. דרך משחקים אלו הילדים מבטאים פעמים רבות את מה שהם חווים בעולמם הפנימי, שלא תמיד באים לידי ביטוי במילים. דרך המשחק הם  גם יכולים לפתור לעצמם את הבעיה, איתה הם מתמודדים, ובכך לחזק את הביטחון והדימוי העצמי שלהם.

 7. התנסות ותרגול ביצירת רעיון משחקי (חשיבה מייצרת רעיונות ) ותכנון הוצאתו לפועל. תוך כדי משחקי "כאילו" הילדים משנים סדרי רהיטים "בבית". זו פעולה הדורשת הפעלת תכנון, שיקול דעת ושימוש בזיכרון

8. פיתוח תחומי עניין – אפשרות לחשוף את הילד לתחומי עניין שונים (הכנת אוכל עם כלי מטבח, בניה עם חלקי לגו, תאטרון עם בובות)

 

האם להניח לילד לשחק כרצונו או לכוון אותו ללמידה בגן?

הפינה הסוציו דרמטית מורכבת בד"כ מפינת בובות, בפינת מרפאה, מטבח, והילדים עוברים בה תהליכי למידה דומים לאלו שבמשחקים דידקטיים סביב שולחן, ובעיניי למידתם רבה ומשמעותית יותר בפינה זו. מאחר והמשחק בפינה זו בגן טעון רגשית עבור הילד, ילד שמתקשה לספור כשהגננת מבקשת ממנו, יטיב לעשות כן בפינת המשחק, יספור את מספר הבובות שיש בידו ולא יתבלבל בספירת הירקות אותם הניח על הצלחת של חברו ש"אוכל" איתו. ילד שקשה לדובב אותו יכול להיות לדבר בצורה חופשית ומשוחררת כשהוא יספר בהתרגשות על העולם שברא בפינת המשחק..

אם כך אנו רואים שלמידה משמעותית ביותר, שמקיפה את כל התחומים הדרושים, נוצרת דרך המשחק הסוציו דרמטי. המשחק תורם להתפתחותו הקוגניטיבית, חברתית, רגשית וגופנית של הילד. הילד משלב במשחק פעולה, יצירה, למידה, הנאה וחשיבה תוך כדי שהוא מפעיל דמיון עשיר. דרכו מתפתחות יכולות תפיסה והבנה קוגניטיביות, המובילות לחשיבה מדעית וסיבתית. המשחק מאפשר שיפור מיומנויות חברתיות, הפנמת כללי התנהגות חברתית ויישומם, גיבוש דימויו וזהותו העצמית של הילד תוך מתן חופש לביטוי רגשותיו,מגדיל את אוצר המילים ומבסס את יכולת התקשורת שלו ועוד.

גננת שמעוניינת לדעת מה הילד יודע תיטיב לעשות אם תצטרף אליו למשחקי הדמיון שלו ודרכם תברר את הכרת המושגים שלו, כפי שציינתי: מניה, הפכים, צבעים, חלוקה לקבוצות, תכנון פעולה וכל נושא אחר.

הוצאת הילד מפינת המשחק כדי שיחווה ויתנסה בפעילות לימודית אחרת, "רשמית", אינה מוצדקת כי המשחקים שהילדים ממציאים מדמיונם, לא פחות מפתחים ומקדמים את הילד, ממשחקי קופסא בעלי כללים ומטרות לימודיות. הגבלתו של המשחק עלולה לחסום בפני הילד סיפוק צרכים רגשיים, למנוע אפשרויות למידה הכרחיות ולעכב את התפתחותו הטבעית.
 
על הכותבת:
 
 

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ויועצת חינוכית-התפתחותית בגנים, מאבחנת ציורי ילדים. בעלת "הפיל הצבעוני - מרכז טיפולי למשפחה" ומנחת קבוצות הורים בביה"ס ללימודים מתקדמים, המרכז להורות ומשפחה, בסמינר הקיבוצים

 

http://www.keren-yativ.com/

דף הפייסבוק:
http://www.facebook.com/hadrachat.horim

מייל:

פלפון:
050-201-07-07

 

חיפוש
חפש:  
שם:  
עיר:  
 
קבלו עדכונים מהארגון
שם:
דואר אלקטרוני:
מרכז הדרכה
       
שידור חי
                       
ארגון גני הילדים הפרטיים תקנון צור קשר כניסה לאתרי גננות מדריך לניהול אתר ניהול ספקים מפת האתר אינדקס גנים גני ילדים גננות משתפות לוחות לימודי גננות

© כל זכויות שמורות לארגון גני הילדים הפרטיים בישראל                             בניית אתר                                האתר מנוהל ומפוקח על ידי - נגב ניהול אתרים באינטרנט