כניסה לגנים שם משתמש: סיסמה:
  •  
מסלול לימודים
פרסום אפקטיבי
פתח/י אתר לגן
פתחי אתר מקצועי לגן
מה חדש
סקר
  איזה מידע חשוב לכן שיהיה באתר?




forum.jpg
חלון הזדמנויות להתפתחות התינוק/ רונית מידן


מהו חלון הזדמנויות בהתפתחות התינוק?

במהלך התפתחותו של התינוק הוא עובר על פני שלבי התפתחות שונים, המתחילים כבר בתוך הרחם. שלבי ההתפתחות בונים באופן הדרגתי את המערכות השונות בגוף התינוק. התפתחות זו כוללת התפתחות סנסומוטורית (חושית ותנועתית) והיא אשר מאפשרת לגופו של התינוק להתפתח בצורה מיטבית לקראת ההליכה ורכישת מיומנויות רבות נוספות .

לכל שלב התפתחותי יש חלון הזדמנויות מסוים, אשר בו הוא המיומנות מתפתחת בצורה תקינה ומיטבית. במקרים בהם לא סיפקנו  לתינוק סביבה התפתחותית תומכת, אשר אפשרה לו לתרגל שלב זה, ייתכן כי חלון ההזדמנויות ייסגר והתינוק ימצא לעצמו פיצויים שונים על מנת לפצות על המיומנויות המפוספסות. מכיוון שתמיד חייבת להיות התקדמות או התפתחות (זהו יצר החיים) המערכת מסגלת לעצמה תבניות תנועה ולמידה משובשות. בחלון ההזדמנות ניתן ללמוד טוב ונכון. מעבר לזה, בדרך כלל הלימוד יתרחש בצורה מפצה שעלולה ליצור שיבושים להמשך החיים. מטרתנו כהורים וכגננות לנצל את "חלון ההזדמנויות" בצורה טובה ולאפשר לילד את הסביבה המתאימה להתפתחות תקינה ובכך להפחית את הבעיות שעלולות להיוצר בעתיד.

מה בינינו לבין בעלי החיים?

סייח שנולד, מיד לאחר הלידה יעמוד על רגליו ויתחיל ללכת. כל המערכות בגופו בנויות ע"י רפלקסים והן מוכנות לפעילות מיד לאחר ההמלטה. אצל בני האדם לוקח לתינוק כשנה עד שנה וחצי עד שהוא מתחיל ללכת. במהלך תקופה זו המערכות השונות בגופו לומדות לפעול בצורה הטובה ביותר בכדי להפעילו ביעילות. אנו יצורים לומדים והמוח שלנו לומד לתפעל את המערכת בהדרגה. ההתפתחות היא נפלאה והלמידה היא מיוחדת אך עדינה ושברירית ותלויה  בהמון תנאים בסביבתו של התינוק אשר יאפשרו לו התפתחות זו.

התפתחות בתוך הרחם- אצל בני האדם התינוק כבר בתור עובר ברחם, עובר תהליך מורכב:

-   פיתוח מערכת הרפלקסים.

-   מערכת החושים.

-   המערכת הוסטיבולרית (מערכת שיווי המשקל)   .

-   המערכת הפרופריוצפטיבית. (מערכת המגע העמוק)  ועוד......

כבר ברחם יש השפעה על סביבתו של התינוק להתפתחות. למשל: תינוק אשר אימו אינה תנועתית (בגלל שמירת הריון, עבודה בישיבה רוב הזמן, עודף משקל וקושי בניידות), המערכות השונות אינן מקבלות גירוי מספיק וכתוצאה מכך ייתכן ולא יתפתחו בצורה טובה.

יש השפעה גדולה לתנועתיות האישה בזמן ההיריון ולמנח העובר ברחם.

השפעת הסביבה על התפתחות התינוק

לאחר הלידה התינוק מתחיל ללמוד באמצעות אינטראקציה עם הסביבה וההורים. הוא חייב את הסביבה בכדי ללמוד. הדיאלוג בין התינוק לסביבתו יוצר אצל התינוק את שלבי ההתפתחות. למשל: יכולת שכיבה על הבטן, כפיפה, הרמת ראש, פיתוח המערכת הוסטיבולרית, הפרופריוצפטיבית ועוד.

למידה זו יכולה להשתבש בשל מספר סיבות:

1.     משהו בסביבה ההתפתחותית לא מאפשר לו להיחשף לחוויה או להפעיל חוש מסוים.

2.     הסביבה גורמת ללמידה לא נכונה, מוטעית.

דוגמאות לסביבה התפתחותית לא מתאימה:

גילאי 0-4 חודשים

פיתוח מערכת הרפלקסים – מתפתחת עד גיל 3-4 חוד' במידה ולא סיפקנו לתינוק את התנאים המתאימים לכך, התינוק כבר נמצא במקום אחר וקשה לשחזר זאת.

חוסר תנועה במרחב - מונעת התפתחות מערכת שיווי המשקל.

השכבה מרובה על הגב - מפתחת נוקשות וזקיפת יתר בגב, בית החזה מאבד מגמישותו.

גילאי 4-6 חוד'

השכבה על הבטן רק מגיל 4 חוד' – התינוק לא יסכים לרוב לשכב על הבטן בשלב זה ובכך שלב השכיבה על הבטן והרמת הראש אינו מתממש. חוסר העשייה על הבטן מאוד מתסכל ומקשה. האימא חשה את הקושי ומרימה הרבה על הידיים או מושיבה.

קשר עין יד - מתפתח יסודית בין 0-4 חוד'. אם בגיל זה לא נוצר גירוי לקשר עין אז נוצר גירוי לסוג אחר של למידה, למשל אוכל /יונק או רואה הרבה טלוויזיה. התנוחה המומלצת ליצירת קשר עין ותקשורת זו תנוחת הערסול. אחרי גיל זה קשה יותר לפתח קשר עין.

גילאי 6 חוד' ומעלה

ישיבה לפני זחילה - תינוק שיושב בגיל 10 חוד' אך לפני כן לא זחל בכלל. בגיל 8-9 חוד' הוא יכול ללמוד לעבור מישיבה לעמידה. ב- 99% מהמקרים הוא לא יזחל יותר. הוא כבר למעלה אז מדוע שירצה לרדת? מדוע עליו להתאמץ לתאם בין הידיים לרגליים? מדוע עליו להתמודד עם קשיים?

גילאי שנה ומעלה

הליכה עם הליכון – הוספת הליכון (או בימבה) יוצרת תבניות הליכה שגויות, משקל הגוף נוטה קדימה ומערכת שיווי המשקל מגיבה באופן שונה למרחב.

רכישת מיומנויות חברתיות – בגילאים הצעירים הילד רוכש את המיומנויות החברתיות אשר מלמדות אותו שהוא לא לבד בעולם ויש עוד ילדים סביבו, וכך הוא לומד להגיב להם. ילד אשר לא נחשף לילדים אחרים עד גיל מאוחר יחסית, עלול לא לפתח מיומנויות אלו ויכול להתקשות בהמשך באינטראקציות עם ילדים נוספים.

בסופו של דבר, התינוק תמיד ילך, אך הוא ימצא דרכים שונות לפצות על העיכוב בצורות משובשות ולא נכונות, דבר אשר יגרום להתנהלות לא נכונה של המערכות השונות בגוף. למשל: נפילות רבות, ילד שלא אוהב לקפוץ או להתנדנד, לא אוהב חול / דשא, קואורדינציה בעייתית, אחיזת עיפרון ועוד.

חשיבות ההדרכה ההתפתחותית

יש חשיבות להנחיית ההורים כיצד לייצר סביבה התפתחותית נכונה בכדי שתינוקם יוכל לעבור דרך כל שלבי ההתפתחות ויממשן בזמן ובאופן הנכון, תוך מעבר מיטבי דרך חלון ההזדמנויות.

ü דרך הליווי ההתפתחותי אנו יכולים לוודא שהתינוק עובר דרך כל שלבי ההתפתחות.

ü אנחנו יוצרים את ההזדמנויות באופן מלאכותי.

ü אנו מובילים את ההורים להבנה שחשוב לפתח את המערכות השונות.

ü הליווי מתקן ומלמד את ההורים לעשות שינוי.

ü פעמים דילגנו מעל "החלון" ואנחנו צריכים ללמד מחדש. יתכן שזה לא יהיה מדויק כמו שהיה קורה לו התממש הדבר באופן טבעי אך תמיד ניתן לשפר וללמד מחדש, ולהביא את התינוק למימוש המיומנות הרצויה...

 

תמונה לאתר הסלולרי.png
 

רונית מידן

מומחית בהתפתחות תינוקות וילדים
מנהלת קורסים להכשרת מדריכים

נייד: 052-8582082

מייל: mmeidan@bezeqint.net

 

 


חיפוש
חפש:  
שם:  
עיר:  
 
קבלו עדכונים מהארגון
שם:
דואר אלקטרוני:
מרכז הדרכה
       
שידור חי
                     
2601201023385542.jpg
דף הבית תקנון צור קשר כניסה לאתרי גננות מדריך לניהול אתר ניהול ספקים מפת האתר אינדקס גנים קישורים

© כל זכויות שמורות לארגון גני הילדים הפרטיים בישראל                             בניית אתר                                האתר מנוהל ומפוקח על ידי - נגב ניהול אתרים באינטרנט