כניסה לגנים שם משתמש: סיסמה:
  •  
מסלול לימודים
פרסום אפקטיבי
פתח/י אתר לגן
פתחי אתר מקצועי לגן
מה חדש
סקר
  איך אתם תורמים למאמץ לשמירת הבטיחות בדרכים?



hishtalmut.jpg
הקופסא - הקופסא

 

הקופסה כתבה תמר בר

לגילאי שנתיים ומעלה

·         הקופסה הינו נושא מקסים שניתן לעבוד איתו לאורך כל השנה.

·         הקופסה מזמנת פעילות יחידנית וקבוצתית.

·         הקופסה תשלב בכל נושא שנבחר ללמד, מתאים ביותר לחגים ועונות.

·         הקופסה מזמנת התנסות בפיתוח הדמיון, חשיבה, כושר ביטוי,

·         לימוד מושגים כמו: גודל, צבע, מרקם, שקיפות, מיון,

·         הקופסה מפתחת יכולות מוטוריות כמו דחיפה, גרירה, בניה לגובה ולרוחב, קפיצה ודילוג, יכולת התמצאות במרחב.

נפעל עם הקופסה

·         נאסוף מלאי גדול של קופסאות בגדלים ומרקמים שונים.

·         קופסאות מכל מיני חומרים: קרטון, פלסטיק, מתכת... קופסאות חדשות, קופסאות ישנות, קופסאות ריקות (שירגישו שהן קלות משקל) קופסאות מלאות (שירגישו את המשקל,) רצוי שהקופסאות הריקות והמלאות תהיינה זהות כדי שהילדים יחושו את השוני וישייכו אותו רק למשקל.

·         קופסאות בצורות שונות, עגולות, מרובעות... בצבעים שונים...קופסאות בגדלים שונים קופסאות שנכנסות זו לתוך זו

·         נפזר על הרצפה את הקופסאות.

·         הילדים יתנו דעתם על השוני בין הקופסאות. נשאל את הילדים האם כל הקופסאות האלה זהות? במה הן שונות?

·         נניח על הרצפה 3 -4 חישוקים

·         נבקש מהילדים להתבונן בקופסאות ולהציע מיונים, כלל מיון יתבצע בתוך אחד החישוקים.

·         נקבל את הצעות הילדים: גוגל, צורה, ייעוד למה משמש? אריזות של מאכלים? חומרי ניקוי?

·         אם הקופסא לא הייתה קיימת, מה היה קורה? 

·         אני הופך את הקופסא ל...

·         נשאל את הילדים כיצד נדע מה מכילה כל קופסה? נשאל מדוע חשוב שקופסה מסוימת תהיה בצורה מסוימת? שקופה/אטומה? בגודל מסוים? בעובי מסוים? מחומר מסוים?

·         נמנה את הקופסאות לפי המיון כמה קופסאות גדולות? קטנות? כמה קופסאות גדולות? קטנות? צרות? ארוכות?..

·         נמנה כמה מכסים אטומים? כמה מכסים שקופים?

·         הילדים יסדרו את הקופסאות בשורה ארוכה.

·         הילדים יצרו ריבוע ענק מהקופסאות, רכבת ארוכה.

·         הילדים יסדרו את הקופסאות מהקטן לגדול.

·         הילדים יסדרו את הקופסאות מהצרה ביותר לרחבה ביותר.

 

בקבוצה

·         נשב עם קבוצת ילדים , כל ילד יקבל קופסה.

·         נבקש מהילדים לפתוח את הקופסה כעת לסגור את הקופסה

·         מאד חשוב שהגננת תלווה כל פעולה במלל והילדים יחזרו אחריה: המכסה סוגר את הקופסה. מי יכול לפתוח את הקופסה? כל הקופסאות פתוחות/סגורות עכשיו.

·         ניתן לילדים משימות: שימו יד בתוך הקופסה.

·         הוציאו את היד מתוך הקופסה. סגרו אותה. שימו  יד בתוך הקופסה. נשאל את הילדים האם ניתן להכניס יד בתוך קופסה סגורה? אי אפשר. כי הקופסה סגורה, ניתן להכניס ולהוציא רק כשהקופסה פתוחה. נשאל את הילדים מה הם להניח בתוך הקופסה? נשאל את הילדים מה הייתם רוצים להכניס לקופסה? האם אתם רוצים להניח בובה בתוך הקופסה ?

·         האם אפשר להניח את הדובי בתוך קופסה הסגורה? מדוע

בתנועה

·         נפזר על הרצפה קופסאות שונות

·         הילדים יטיילו בין הקופסאות בלי לגעת בהם.

·         כל ילד יעמוד ליד קופסה הגננת תבקש מהילדים לעמוד לפני הקופסה, מאחורי הקופסה, בצד הקופסה.

·         קופסא כחפץ לפיתוח מושגים מהר, לאט, בין הקופסאות, בחוץ, בפנים, מסביב, מושגי גודל, קל, חזק, חלש ועוד.

·         הילדים יחזיקו בידם קופסה ויניחו את הקופסה על איברי גוף שהגננת תציין: על הראש, על הכתף, על המרפק, על גב היד...

·         הילדים יחזיקו את הקופסה בידם ונבקש מהם להסתיר את הפנים עם הקופסה. נשאל את מי אתם רואים?

·         נסדר את הקופסאות כמסלול הילדים יעברו בין הקופסאות בדרכים שונות: דילוג, קפיצה מעל, הליכה בפישוק...

יצירה

·         הדבקת קופסאות, צביעת קופסאות, הכנת קופסאות.

·         נכניס למספר קופסאות פעמונים קטנים נסגור היטב עם נייר דבק עבה – ננגן עם הקופסאות, נשמיע צלילים.

·         הילדים יקישו עם מקלות סיניים על קופסאות שונות ויבחינו לשוני בין הצלילים.

·         נשיר  שירי בוקר-  תוך הקשה על הקופסאות.

·         קופסאות קטנות למשל מיכלים של גמדים, נחלק לכל ילד 2 קופסאות הם יקישו את הקופסאות זו בזו.

·         הילדים יחזיקו את הקופסה בידם וינועו במרחב לצלילי בהפסקת המוסיקה יניחו את הקופסא על הרצפה, הילדים יסתובבו עם הקופסאות בידיהם, בהפסקת מוסיקה יניחו את הקופסאות על הרצפה ירוצו מסביב לקופסא במקצב תוף, יקומו ...

·         הילדים יהפכו את הקופסאות לבתים , הילדים יעטפו קופסאות , ידביקו חלונות, דמויות, נסדר את הבתים כעיר, נוסיף דמויות, מכוניות...-         

·         הפיכת הקופסה לבעל-חיים .

·         הכנת קופסה מקושטת לתכשיטים.

במליאה

·         משחקי בניה בעזרת קופסאות.

·         הגננת תעטוף יפה קופסת נעלים לתוכה תכניס מדי יום אביזר אחד בכמות שתספיק לכל ילדי הגן למשל: נוצות, אטבי כביסה, איצטרובלים...

·         הילדים משערים השערות  לגילוי מה בקופסה?

·         גילו בעזרת רמזים? נחלק לכל ילד את האביזר ונפעל: נמשש, נריח, נעביר מיד ליד

·         נשאל מה זה יכול להיות בכאילו..

·         בשלב מאוחר יותר נבקש מהילדים להביא אביזר,חפץ לקופסה והילדים ישאלו אותם שאלות עד לגילוי החפץ.

קופסה אישית

·         נאסוף קופסאות נעליים כמספר ילדי הגן, נכין סדנה עם הרבה חומרי יצירה, הילדים בשיתוף ההורים יעצבו את הקופסה, יעטפו אותה במגוון ניירות עטיפה צבעוניים, ידביקו מדבקות, פייטים, נצנצים, סרטים, פומפונים...

·         בימים הראשונים בגן, הילדים יביאו חפץ קטן שיניחו קופסה, מעין חפץ מעבר, שיעזור להם בעת געגוע הבייתה.

·         נדאג שלכל ילד תהיה קופסת נעלים אישית  שלתוכה יכניס וחפצים הקשורים לנושא שהכי קרוב אליו ושהוא הכי אוהב - כמו למשל כדורגל :מכניסים כתבות ,תמונות של שחקנים, כדורגל מפלסטיק ועוד. ואז סביב הנושא של כל ילד עושים פעילות ונותנים לאותו ילד או לקבוצת ילדים.

·         ביום ההולדת של הילדים בעל השמחה יכניס לקופסה חפץ ויספר לילדים עליו.

·         הקופסה האישית תשמש כמאגר לחפצים משמעותיים שאסף כל ילד שנאספו בטיולים משפחתיים.

·         כשקורה אירוע משמח/ עצוב לאחד הילדים, הילדים יכינו  לו כל ברכות, ציורים, יצירה קטנה שיעודדו את הילד והוא ישמור על הברכות בקופסתו  

·         נגדל בקופסא דמות דמיונית שמשמשת כחיה מכל צרה.

פעילויות עם הקופסה

·         הגננת תוציא מהקופסא דברים דמיוניים בפנטומימה, דברים קלים כבדים נעימים , מפחידים ,מגרדים, פצפונים.... הילדים מחקים את הגננת בתנועות.

·         משאלה: לו יכולתי לבקש משאלה או חפץ שיכול להתקפל, להתגלגל ולהיפתח ולצמוח אחרי הוצאתו מהקופסא – בסבב הילדים יחזיקו בידם את הקופסה ויספרו מה היו רוצים שיהיה בקופסה.

·         נצפה קופסא במרקמים שונים: סקוטשים לכלים, קטיפה, רשת, צלופן נשב על הרצפה עם מספר ילדים "נגלגל" את הקופסא מילד לילד תוך קריאה בשמו, הילד יגלגל את הקופסה בחזרה או יגלגל לחבר אחר.

·         נבחר מספר קופסאות אחידות בצורה ובגודל, נכניס לכל קופסה חומר אחר: צמר גפן, חול, סקוטש שטוח, חרוזים, מקלות... הילדים יפתחו וייגלו מה בפנים.

·         הילדים יכניסו ידם לקופסה מבלי לראות רק ימששו את החומרים שבפנים וישערו מה בפנים?

·         נבחר מספר קופסאות שונות, לחלקם נכניס פריטים, הילדים יחזיקו כל קופסהנבקש להרים את הקופסאות. ונבדוק איזו קופסה היה לכם קל להרים? ומה הרגשתם כשהרמתם את הקופסה השנייה? 

·         הילדים ישיימו את המושגים: מלא- ריק. כבד- קל, אחד – הרבה – כלום.  

·         הילדים יבחרו קופסה אחת בסבב, כל ילד יקום ויניח את הקופסה שלו על הקופסה של חברו- נבנה מגדל קופסאות.

סיפורים בנושא קופסא:

·         מרים רות "הבית של יעל",

·         חיה שנהב "דוביליה בונה בית",

·         מיריק שניר "קופסת קרטון",

·         יוה טפר "הפתעה בבית",

·         מייקל רוזן "בית של כולנו".

·         הדרקון בקופסאת השעון

חיפוש
חפש:  
שם:  
עיר:  
 
קבלו עדכונים מהארגון
שם:
דואר אלקטרוני:
מרכז הדרכה
       
שידור חי
                       
ארגון גני הילדים הפרטיים תקנון צור קשר כניסה לאתרי גננות מדריך לניהול אתר ניהול ספקים מפת האתר אינדקס גנים גני ילדים גננות משתפות לוחות לימודי גננות

© כל זכויות שמורות לארגון גני הילדים הפרטיים בישראל                             בניית אתר                                האתר מנוהל ומפוקח על ידי - נגב ניהול אתרים באינטרנט