טיול ביום סתיו
כתבה: תמר בר
עונת הסתיו מזמנת לנו עשייה מרובה וחווייתית.
הצעתי לפתוח את נושא הסתיו מהילד, מהמשפחה ואז לעבור לצומח ולחי.
נפתח את הנושא בהתבוננות.
נשב במליאה נזמין מספר ילדים שיעמדו בשורה, נבקש מהחברים להתבונן בהם ולציין במה הם דומים ובמה הם שונים?
הגננת יכולה לשאול שימו לב ש"דני" בא לבוש בבגדים קצרים וסנדלים
ו"איתי", לבש חולצה ארוכה, מכנס קצר ונעליים סגורות.
ו"דנה" כבבגדים ארוכים ובנעליים גם כן...
נסביר שבסתיו מזג האוויר "הפכפך" משתנה מרגע לרגע.
נבקש מהילדים לשיים את המילה הפכפך.
נסביר לילדים שבעקבות השינויים במזג האוויר חילם גם אצלנו שינויים באורח החיים למשל:
בבגדים שאנו לובשים, ברוחות , ביום המתקצר לעומת החשכה.
ולכן נצא לשכונה וננסה לעקוב אחר מבשרי הסתיו.
נצא עם הילדים לחצר הגן או לגינה הציבורית- נתבונן בעצים השונים המשתנים בעקבות שינויים שחלים במזג האוויר: ישנם עצים בשיחים הנשירה מתחילה, ועצים אחרים נשארים ירוקי עד.
נכיר לילדים את תופעת השלכת.
הילדים יקבלו שקיות ניילון ויאספו לגן עלי שלכת מגוונים.
נתבונן ברגבי האדמה היבשים.
נתבונן אילו בעלי חיים אנו רואים?
נביט לשמיים האם ניתן להבחין בציפורים נודדות , נסביר כי עופות אלה נודדים לארצנו כדי למצוא מזון ומחסה.
האם ניתן לראות על האדמה את הנחליאלי, נעקוב אחרי הליכתו.
יביטו בשמיים וננסה להבחין: שמים מעוננים, שמים מעוננים חלקית ושמים בהירים.
|