ספר הדקלומים הגדול
כתבה: תמר בר
· נכין לכל עונה, חג נושא ספר דקלומים גדול.
· נדפיס ונניילן את הדקלומים על דף בריסטול בגודל A3
· נבחר בשיר, דקלום הקשור ישירות לחוויות אישיות של הילדים, מעולמם המוכר.
· הטקסט חייב להיות קצר, חמישה – עד שבעה משפטים פשוטים.
· נדפיס את הטקסט על נייר בריסטול בגודלA3
· נספר את הטקסט בעל פה
· נציג לילדים את השיר הכתוב ונאמר להם שדקלמנו מתוך הבריסטול.
· נקריא בשנית את הכתוב על הבריסטול ונלווה את הקריאה באצבע, על כל מילה שמקריאים.
· נאגוד את כל הדקלומים לספר גדול של דקלומים.
· נדביק לכל דקלום תמונה מתאימה, לדוגמה דקלמנו על פרפר נדביק תמונה של פרפר.
· בכל בוקר נדפדף בספר הדקלומים ונדקלם עם הילדים.
· לאחר תקופת זמן נחלק לכל ילד את השיר מודפס.
· נבקש מהילדים לעקוב אחר הכתוב באצבע ולהגיד את המילים אחרייך.
· תמיד נתחיל מהקראה קולית שלך כשהלומדים מביטים בטקסט שומעים ועוקבים אחרי האצבע.
· נזמין מספר ילדים לקרוא ביחד את הטקסט בליווי אצבע.
· נזמין ילד אחד לקרוא, שאר הילדים קוראים ביחד איתו כשלמלווים את הקריאה באצבע. נזמין לכל משפט ילד אחר.
· נתרגל את קריאת הדקלומים מדי יום, לפחות פעם אחת ביום ורצוי יותר.
· ספר הדקלומים הגדול יהיה נגיש וזמין לילדים כך שהילדים יכולים לגשת אליו ולהביט בו גם לאחר שהמפגש הסתיים.
· בשולחן עבודה
· נחלק לכל ילד שני דקלומים זהים: דקלום אחד הילד גוזר למשפטים ומסדר אותם שוב , לפי דגם הטקסט שלפניו.
· נחלק זאת בשלב מאוחר לאחר שרוב הילדים כבר יודעים לדקלם את הדקלום ומזהים חלק מן המשפטים.
· בשלב נבלבל את המשפטים הגזורים והילדים יצטרכו ולסדר אותם מחדש.
· לילדים שמתקשים מאד בסידור המשפטים נסמן כל משפט בצבע אחר בשני הדקלומים ובכך נעזור להם לזהות את הסדר המתאים.