" כי האדם עץ השדה..."
המטרה:
התנסות בתהליך חקר השוואתיבין האדם לצומח.
חומרים:
קלסר אישי, דפים,מכשירי כתיבה, רצוי להקים ערוגה או חלקת אדמה שהילדים יכשירו יטפלו לאורך השנה.
מהלך הפעילות:
נשוחח עם הילדים אודות הפסוק: "כי האדם עץ השדה..."
בהיבטים של יחסי הגומלין בין האדם לצומח. הצומח יכול להיות: פרח, שיח, עץ.
נציע לילדים לערוך השוואה בעבודת חקר אישית אודות קווי הדמיון והשוני בין האדם לצמח לאורך השנה כאשר כל ילד מאמץ לו שתיל או צמח ועוקב אחר גדילתו.
נבקש מהילדים לשתול שתיל קטן בחצר ביתם או נכשיר ערוגה לכל ילד במוסד החינוכי או מחוצה לו נכשיר חלקת אדמה אפשרי גם בגן הציבורי.
הילדים יקבלו אחריות לטפל, לטפח, לשמור על השתילים, בד בבד הם יעקבו אחר הגדילה, יערכו תצפיות וניסויים יצלמו ויתעדו בתלקיט האישי שלהם.
בתום הפעילות הילדים יכתבו מסקנות העבודה ומה כל אחד מאמץ כדרך חיים מהחקר.
הילדים יציגו את תיעודם ומסקנותיהם.
נקודות להשוואה:
{ תעודת זהות
{ תנאי צמיחה וגדילה
{ ניקיון טיפוח ואהבה
{ אורחים בערוגה- אצל האדם
{ האילן וחלקיו- אילן יוחסין
{ צבעי הצמח- צבעי לבוש
{ תרומת הצמח לאדם- תרומת האדם לצמח
{ בריאת האדם- הצמח במקרא
{ קביעות וניידות
{ השפעת מזג האוויר
{ יום הולדת
{ מתנות
{ תחפושת האדם- הצמח
פרח לי נחמד מאד בבולים
נפזר על השולחן את בולי הפרחים.
הילדים יתבוננו וינסו למצוא מכנה משותף לכל הבולים.
האם ימצאו בולים זהים? דומים? מאותה המשפחה?
הילדים ימיינו את הבולים לקבוצות שונות:
פרחי קיץ וחורף
מוגנים ולא מוגנים
פרחי בר, תרבותיים, בעלי קוצים,
פרחים הפורחים בארץ, פרחים הפורחים בחו"ל
על פי צבעים
גודל, צורה
משפחה...
הילדים ינסו להרכיב בולי פרחים בעלי מכנה משותף: שנת הנפקת הבול, משפחה זהה, פרחים מוגנים, על פי צבעים...
הילדים יבחרו מתוך בולי הפרחים נושא אחד אותו ירצו לאסוף ולחקור אודותיו.
האיסוף יכול להיות כנושא אחד, לדוגמא:"פרחי מרפא מאז ועד היום" .
איסוף בולי פרחים כהשוואה, לדוגמא: "פרחי חורף לעומת פרחי הקיץ".
הילדים חייבים לקרוא ולאסוף נתונים שונים אודות הנושא שבחרו.
הילדים יכינו תעודת זהות לפרחים בעלי המכנה המשותף.
הילדים יקראו ויתאימו לכל פרח סיפור, אגדת עם, שיר...
הילדים יכינו מגדיר בולי פרחים. במגדיר יכתבו אודות הפרח: משפחתו,
תפוצתו, בית גידול, צבעו, גודלו ...
|