נדון עם הילדים בשאלה כיצד הם יכולים ליצור צל.
נכין מנורה על שולחן ונבקש מהילדים לשים את היד מתחת למנורה.
מתקבל צל.
נושאים לשיחה:
מדוע נוצר צל?
מה יקרה אם נגביה או ננמיך את היד?
כיצד ניתן להניע את הצל?
מה יקרה כשנאיר את היד מכיוונים שונים (מהצדדים, מלמעלה או מלמטה)?
בהמשך נבקש מהילדים להביא חפצים מהגן שבעזרתם נוכל ליצור צל.
כל ילד ישים את החפץ שהביא מתחת למנורה ויבדוק מה קורה.
גודלו של הצל נקבע ע"י זווית הקרניים היוצאות ממקור האור ופוגעות בחפץ.
ניתן להניע את צילו של החפץ המואר על ידי הזזת החפץ עצמו, או על ידי הזזת מקור האור.
הצל ינוע עם כיוון תנועת החפץ ובכיוון ההפוך מזה של תנועת האור.
כשמאירים את החפץ מכיוונים שונים, מתקבלות צורות שונות של צל בהתאם לזווית ההארה.
אמצעים-מנורת שולחן, חפצים שונים מהגן
מושגים-אור, צל
ציור הצל של החבר
הפעילות מתרחשת בחצר הגן.
נדון עם הילדים בשאלה כיצד ניתן ליצור צל בחצר הגן.
נבקש מהילדים ליצור צל בחצר.
נבקש מהילדים לצייר את הצל של החבר בעזרת גיר.
נבקש מהילדים לצייר את הצל של הגננת. מה הבדל? מדוע נוצר ההבדל?
נושא לשיחה:
מה קורה כאשר עומדים שני חברים יחדיו - כיצד נראה הצל שלהם?
ננסה לצייר את הצל. האם הצל ברור?
ננסה לשנות את כיוון הצל. האם זה אפשרי? מדוע לא?
נבדוק באמצעות התנסות - איך נראה הצל שלנו בשעות שונות של היום.
|